Lastensuojelun jälkihuollon palvelut tukevat nuoria heidän siirtyessään asiakkuudesta itsenäiseen aikuisuuteen. Työ sisältää muun muassa nuorten elämänhallinnan vahvistamista, itsenäisen asumisen tukemista sekä taloudellisen ja sosiaalisen turvan varmistamista.
Teamcare-sovellus tarjoaa ratkaisuja perinteisten toimintatapojen haasteisiin. Aikaisemmin tiedon jakaminen ja suunnitelmien seuranta saattoivat olla hajanaisia ja hitaita. Nyt tieto kulkee suojatusti ja reaaliaikaisesti kaikkien osapuolten välillä.
— Ajatus on, että sovellus tuo asiakkuuden suunnitteluun uuden tason. Tiedot kirjataan monitoimijaisesti suoraan Teamcareen, jolloin ne ovat saatavilla sovelluksen kautta kaikille osapuolille. Kannan kautta tietoa haetaan ja siirretään muihin järjestelmiin sekä omaKantaan. Tämä varmistaa tiedon turvallisuuden ja läpinäkyvyyden kaikille osapuolille, Nummi painottaa.
Aikuissosiaalityön tiimi osallistuu pilottiasiakkaana aktiivisesti Teamcare-sovelluksen sisältöjen ja ominaisuuksien räätälöintiin. Kuvassa vasemmalta sosiaaliohjaaja Kaisa Konttas, aikuissosiaalityön päällikkö Jouni Nummi, sosiaaliohjaaja Marjo Konttas sekä sosiaalityöntekijä Terhi Korpi.
Sovelluksen kautta nuori saa jatkuvaa tukea
Jälkihuollon palvelut tukeutuvat yhä perinteisiin menetelmiin, joissa asiakastiedot ja suunnitelmat kirjataan erillisiin järjestelmiin, ilman mahdollisuutta reaaliaikaiseen tiedonkulkuun. Suunnitelmia tarkistetaan harvakseltaan määräaikaisissa tapaamisissa, mikä voi vaikeuttaa nuoren tarpeisiin reagoimista arjen tasolla.
Teamcare-sovellus tuo mukanaan merkittäviä parannuksia näihin haasteisiin. Sovelluksen avulla nuori voi olla aktiivisempi toimija omassa prosessissaan: suunnitelmat ja tehtävät ovat helposti saatavilla mobiililaitteella, ja niihin voi tehdä muutoksia reaaliajassa.
Sovellus tarjoaa nuorille konkreettisia työkaluja elämänhallintaan. Esimerkiksi viikkotehtävät ja muistutukset auttavat nuorta pysymään suunnitelmassa. Työntekijät puolestaan voivat reaaliaikaisesti valvoa ja tukea palvelun etenemistä.
— Jälkihuollossa nuorten tukeminen heidän itsenäistymisensä eri vaiheissa vaatii paljon vuorovaikutusta, suunnittelua ja seurantaa. Teamcare-sovellus löytyy aina nuoren taskusta, eivätkä erilaiset elämänrytmit estä yhteydenpitoa, Nummi kuvailee.
Työntekijöille sovellus tarjoaa mahdollisuuden seurata ja tukea nuorta jatkuvasti ilman viivettä, mikä lisää vuorovaikutusta ja joustavuutta.
Sovellus testiin asiakkaiden kanssa
Pohjanmaan hyvinvointialueen kokemukset Teamcare-sovelluksesta ovat olleet lupaavia. Aikuissosiaalityön päällikkö Jouni Nummi korostaa yhteistyön merkitystä sovelluksen kehittämisessä:
— Olemme päässeet osallistumaan tiiviisti sovelluksen sisältöjen ja ominaisuuksien räätälöintiin. Olemme kokeilleet erilaisia lähestymistapoja ja antaneet palautetta siitä, miten järjestelmä voisi parhaiten vastata niin työntekijöidemme kuin asiakkaidemmekin tarpeisiin.
Kevään aikana jokaisen jälkihuollon tiimin jäsenen tavoitteena on kokeilla yhden asiakkaan kanssa, miten sovellus toimii käytännössä ja mitä hyötyä se tuo nuorelle.
Nummi vertaa Teamcare-sovellusta valmennustyökaluun, jossa valmentaja seuraa aktiivisesti valmennettavansa edistystä. Kaikkein tärkeintä on osallistaa asiakas aktiivisesti omaan palveluprosessiinsa.
— Tavoitteemme on saada aikaan asiakkaassa pysyvä muutos ja edistää hänen hyvinvointiaan. Kun ihminen saa itse aktiivisesti osallistua omaan hoitosuunnitelmaansa, voimme jopa ajatella, että ihminen voi tulla tästä piirun verran onnellisemmaksi, Jouni Nummi kiteyttää.
Mikä on Teamcare?
Teamcare™ on erityisesti sosiaali- ja terveyspalvelujen tarpeisiin suunniteltu digitaalinen toiminnanohjausjärjestelmä. Se yhdistää sosiaalialan ammattilaiset, asiakkaan ja läheiset yhdeksi tiimiksi kuntoutuksen päivittäisessä arjessa. Digitalisoimalla sosiaalipalveluiden perinteiset prosessit Teamcare mahdollistaa moniammatillisen, organisaatioiden rajat ylittävän yhteistyön ja antaa asiakkaalle sekä läheisille mahdollisuuden olla aktiivisia toimijoita kuntoutuksessa.