Teamcare osallistui Valtakunnallisille nuorisopäihdepsykiatria- ja lastensuojelupäiville

20.02.2025
Helsingissä 30.—31.1.2025 järjestetyssä tapahtumassa oli mukana tiimistämme sosiaalityöntekijä Helmi, uusi nuori kokemusasiantuntijavahvistuksemme Josef sekä Teamcaren ”äiti” Riina. Jälleen kävimme innokkaita keskusteluja niin hyvinvointialueiden edustajien kuin palvelunantajien kanssa. Tapahtumassa psykiatria oli sosiaalityön rinnalla vahvasti edustettuna, joten sektorirajojen yli tehtävä suunnittelu ja yhteistyö sekä niiden ratkaiseminen Teamcaren avulla, nousi erityisesti keskusteluissa esille. Kiitos Addiktumille hienosta tapahtumasta!
Helmi kirjoitti sosiaalityöntekijän näkökulmasta ajatelman tapahtuman inspiroimana.
Laadukkaalla dokumentoinnilla verkostoyhteistyössä on väliä — yhdessä olemme enemmän!
Palvelujärjestelmämme dokumentaation haasteet ja puutteet ovat yhteiskunnallisesti tunnistettuja ja tunnustettuja tosiasioita. Teamcare on asiakaskokemuksesta innovoitu digitaalinen toiminnanohjausjärjestelmä, joka vastaa samanaikaisesti useisiin käsillä oleviin haasteisiin – ja ennen kaikkea lisää mahdollisuuksia sosiaali- ja terveydenhuollon rakenteisiin asiakkaan tarkoituksenmukaisen tiedon liikkumiseen, esimerkiksi psykiatrian ja lastensuojelun rajapintayhdystyöhön tietoturvallisesti.
Asiakassuunnitelma on keskeinen osa asiakkaan tiedonmuodostusta. Se ohjaa lakisääteisesti koko kuntoutusprosessia.
Digitaalinen toiminnanohjausjärjestelmä osallistaa ja tehostaa viranomaisten, ammattilaisten ja asiakkaiden toimijuutta sekä samanaikaisesti yhdenvertaistaa dokumentointitapoja. Asiakkaan autonomian vahvistumisen myötä vaikutetaan yksilölliseen kuntoutusprosessiin.
Asiakkaan arjesta muodostuu valtava määrä dataa. Tekoälyä hyödyntämällä luodaan yhteenvetoja, jotka helpottavat vastuutyöntekijöiden tietotulvaa.
Digitaalinen toiminnanohjausjärjestelmä nostaa asiakassuunnitelman pöytälaatikoista tämän päivän tarpeita vastaavaksi ja tarvittaessa sosiaalityöntekijä kykenee reagoimaan asiakkaan tilanteeseen reaaliaikaisesti eikä viranomaisten kokonaisvaltainen jaettu ymmärrys ja tieto asiakkaan arjesta ole sidottu asiakassuunnitelmapalavereihin.